
«Obiectul de care sunt cel mai mândru? Întrerupătorul rompitratta, proiectat împreună cu fratele meu Pier Giacomo. Produs în număr mare, este cumpărat pentru calitățile sale formale și nimeni, în magazinele de materiale electrice, nu îi cunoaște autorul. Este plăcut la atingere, are un sunet frumos... și adesea, când intru într-o cameră de hotel oriunde în lume și întind mâna să caut întrerupătorul veiozei, găsesc rompitratta-ul nostru.»
Achille Castiglioni
Legendarul întrerupător rompitratta 450, produs de fosta VLM din Buccinasco, a luat naștere acum mai bine de 50 de ani din creionul unuia dintre cei mai mari protagoniști ai designului italian, câștigător a nouă Compassi d'Oro.
Sunetul clickului la acționare a intrat în imaginarul colectiv, deoarece acest mic mare obiect a fost produs în peste 25 de milioane de exemplare. Este suficient, poate chiar noaptea, să treci mâna peste textura moale a cablurilor noastre textile și să urci cu mâna până la formele sale inconfundabile, pentru a ajunge automat să cauți cursorul, repetând inconștient un gest ce miroase a amintire și frumusețe.

Dar 450 nu este singurul întrerupător proiectat de Achille și Pier Giacomo Castiglioni. Există doi „frați mai mari” gândiți pentru lămpi de podea și de masă: 661 și 662. Poate vi-i amintiți la baza lămpilor „Arco” proiectată tot de Achille și Pier Giacomo Castiglioni, „Aoy” și „Stylos” de Achille Castiglioni pentru Flos sau a lămpilor „Ettore” de E. Gismondi pentru Artemide, sau „Brumbury” de Luigi Massoni pentru Guzzini.
Proiect realizat datorită ajutorului și sprijinului valoros al Fondazione Achille Castiglioni.
Fundația valorifică, protejează și face public tot materialul ce constituie mărturie a activității culturale, artistice, profesionale și umane a lui Achille Castiglioni. Cu programare, sunt oferite tururi ghidate în Piazza Castello 27 din Milano, locul studioului istoric al lui Castiglioni unde este prezentat parcursul său de proiectare prin expoziții temporare.

Și, la final (și, de ce nu, pentru a glumi puțin), să nu uităm că, dacă nu putem să ne lăudăm cu o icoană de neegalat precum Arco în produsele noastre, în felul nostru avem totuși un Archet(To), desenat, printr-o ciudată coincidență, tot de un Achille (Novarino).
